zondag 30 december 2018

3 September: San Francisco

Zoals meestal de eerste nacht, slapen we prima. Worden een keer wakker maar slapen vervolgens door tot een keurige 05.20 uur. Dan is de slaap ook wel op, ach dan hebben we wat aan onze dag!

We lezen wat, even internetten, dagboek bijwerken en om 8.00 zitten we gewassen en gestreken in de auto. We zijn al eerder in SF geweest, maar willen nu toch nog wat highlights meepakken. Onze eerste stop zijn dan ook de Painted Ladies.
En daar hebben we een typische Jurgen-en-Charlotte actie: we zijn écht in het juiste parkje, we hebben écht de juiste straat, maar we kunnen het natuurlijk weer niet vinden. We nemen dus maar wat random foto's en als we wegrijden en letterlijk de hoek om rijden zien we daar 'alle' mensen staan die de huizen op de foto zetten. Dus...

Er is geen parkeerplaats vrij, en terwijl Jurgen een rondje rijdt neem ik een hoop foto's van deze huizen. Je hoort gewoon het muziekje van Full House in je hoofd!

Daarna is het tijd voor een ontbijtje. We bedenken dat het misschien leuk is om dit te doen in Haight Ashburry, maar daar aangekomen is dat toch niet echt aan ons besteed. Zal te hip voor ons zijn 😉
We rijden door naar Pier 39, daar gaat het zeker lukken. We zetten de auto in een veel te dure parkeergarage (terugkerend thema, duur parkeren. Helaas niet alleen deze vakantie en ook niet alleen in San Francisco😅 ) en lopen de pier op. We ontbijten bij de Wipe Out. Leuk hoor, zo'n Hawaiiaans thema...
We komen er na het ontbijt, wat overigens prima is, achter dat we hier in 2012 ook al een keer hebben gegeten. Grappig eigenlijk.

Na het ontbijt lopen we wat rond op de pier en blijven we lekker even staan kijken naar de zeeleeuwen. Het weer is heel behoorlijk maar er staat een stevig zeewindje, dus na een minuut of 10 gaan we toch weer op pad. Via de Fishermans Wharf lopen we terug naar de auto waar we veel te veel parkeergeld afrekenen. Tsja, het is San Francisco!

Als we weer met de auto op pad zijn, we willen naar het Golden Gate Recreation Area, merken we dat de auto telkens wonderlijk ruikt als we gas geven. Hmmm. En we zijn pas aan het begin van de roadtrip. We hebben geen zin in gedoe, dus we rijden terug naar Alamo. We geven aan dat we dènken dat de auto naar koelvloeistof ruikt, maar dat we het niet zeker weten. In ieder geval willen we graag de auto wisselen.
Dat is uiteraard geen probleem en ook hier wordt geen risico genomen en de auto gaat weg voor onderhoud. Wij worden met 1000 excuses en een bon naar een man gestuurd die ons vast verder kan helpen. Ook hier eerst excuses en vervolgens de vraag welke auto we willen.
Ik zeg nog heel Hollands: that depends on the offer, maar het blijkt dat we een gratis upgrade krijgen. We mogen kiezen uit verschillende auto's en kiezen een Chevrolet Tahoe. Na behoorlijk wat thank you's rijden we weer weg. Wat een bakbeest!

Dan gaan we alsnog op naar het GGNRA. Eerst natuurlijk naar het 'verkeerde' Golden Gate park, maar het komt goed en we gaan lekker lunchen met prachtig uitzicht over de oceaan. Only in America: er komt tijdens de lunch een vrouw naar me toe. Ze verontschuldigt zich voor het storen, maar wil het toch weten: Is that your natural hair? Because it's freakin' awesome! Toch leuk, zo'n complimentje!

We lopen wat rond naar uitkijkpunten en over het strand, en kunnen bij een winkeltje van de NPS alvast onze Parkenpas kopen. Hoeven we dat morgen in Yosemite niet te doen.
Daarna pakken we de auto weer en rijden we via Presidio naar het uitzichtpunt bij de Golden Gate Bridge. De brug is helemaal uit de mist, dus we kunnen hier mooie foto's maken.

En dan zijn we eigenlijk wel een beetje moe, dus we gaan even terug naar het hotel. Het mag ook wel want het is al weer 16.45 uur als we daar zijn. Even een uurtje of anderhalf  relaxen en dan gaan we weer op weg. We willen vanaf Twin Peaks het uitzicht over de stad bekijken.
Helaas rolt de zeemist de stad binnen dus van dat uitzicht komt niets terecht. Waar ook niets van terecht komt: het plan om ergens in de buurt van de Fishermans Wharf te eten. Het lukt ons niet een fatsoenlijke parkeerplaats te vinden. En dan hebben we het eigenlijk wel gehad, dus besluiten we te gaan eten bij hetzelfde restaurant als gisteren. Dat smaakte prima en kunnen we de auto gewoon bij het hotel zetten.
Ik neem gewoon lekker dezelfde burger als gisteren en Jurgen neemt de chickenwings. Lekker maar een beetje heet! Na het eten lopen we weer terug, het is alweer 21.30 uur dus niet veel later gaat het licht weer uit.