maandag 31 december 2018

5 September: Yosemite


Het is vannacht koud... héél erg koud! Om 04.30 uur moet ik naar het toilet en omdat ik niet zo'n held ben, moet Jurgen mee. Helaas slapen we daarna eigenlijk niet meer. Wel bijzonder: er stonden al mensen te douchen... Die hebben vast een heftige wandeling voor de boeg.
Wij geven het om 06.30 uur op en gaan eerst maar eens wakker worden met koffie en thee. We ontbijten voor de tent in onze (bij de Walmart gekochte) campingstoeltjes. Het is nog steeds fris maar de lucht is strakblauw dus dat komt vast goed!


We besluiten te kijken of we de wandeling naar Taft Point kunnen doen. De parkeerplaats is maar klein, dus die is misschien al vol. Uiteraard maken we eerst een foto stop bij Tunnel View en dan door naar de parkeerplaats bij Taft Point. Die is inderdaad vol, dus we rijden door naar Glacier Point. We hebben trouwens erg veel geluk want de Glacier Point Road is net het weekend voor ons vertrek weer opengegaan na de Ferguson Fire.


Vlak voor we de parkeerplaats oprijden zien we mijn collega twee auto's achter ons rijden. Nou ja, hoe bizar! We kletsen nog even, wisselen tentnummers uit, en gaan dan weer ieder een kant op. We nemen wat foto's van het uitzicht en rijden dan weer terug om te kijken of we nu meer geluk hebben.


En er rijdt net iemand weg dus we hebben een plekje! Wandelschoenen aan, zonnebrand creme smeren, rugzak om en gaan! Nou, dat valt nog tegen... we zijn zo'n 200 meter op weg als we ineens rook zien op kringelen. Er staan nog overal brandweerlui te patrouilleren en langs de weg staan er borden dat er nog steeds wildfire is. We vinden het dan niet zo'n strak plan om hier voor de lol doorheen te gaan lopen. Helaas, we draaien maar weer om en rijden terug naar Half Dome Village.

We bedanken dat het misschien wel leuk is om fietsen te huren en door de vallei te fietsen. Dus op naar de fietsverhuur. We kiezen twee fietsen uit. Dat duurt nog even, want de zadels kunnen we niet verzetten en en de meeste staan veel te laag. We kiezen de fietsen met een hoog zadel en gaan op weg. 


We hebben waarschijnlijk toch niet de beste fietsen gekozen, want het fietst voor geen meter. Mijn trappers maken een rare slag en bij de fiets van Jurgen voelt het alsof de rem er continue op zit. We fietsen naar de village, maar dan spreek ik mijn veto uit: deze fiets gaat terug! Ik ben er klaar mee. Ik geloof trouwens niet dat Jurgen het erg vindt want die fietst voorop terug naar de fietsverhuur. Alles bij elkaar hebben we ongeveer 20 minuten gefietst en superservice: we krijgen ons volledige huurbedrag terug!

We besluiten gewoon lekker te gaan relaxen aan het zwembad. Overigens niet nadat we bij mijn collega een briefje aan de tent hangen om te vragen of ze vanavond wat komen drinken. Morgen gaan zij verder de Tioga Pass over, dus we weten dat we elkaar na vandaag niet meer tegen gaan komen 😁. 

Het is heerlijk toeven aan het zwembad. Want 's nachts mag het dan koud zijn, overdag is het easy 90F. Tegen 17.30 houden we het voor gezien. Lekker even douchen. Nu zijn wij gewend te kamperen (of nou ja, voor onze Amerika reizen gingen we altijd met de tent op stap in Zuid-Europa) maar dat douchen op campings in Amerika vind ik toch een dingetje met 2 douchegordijntjes die altijd net te smal zijn... 
Maar goed, ook dat lukt en schoongewassen gaan we wat eten bij het paviljoen. Voor een culinaire ervaring moet je daar niet echt zijn, maar het vult prima. Jurgen heeft ribs met gebakken aardappelen en courgette en ik neem de kip  met mac&cheese en sperziebonen. We nemen nog een koffie mee en het warme water krijg ik gratis (De thee heb ik bij de Walmart gekocht... ik ben nogal kieskeurig).

We lezen nog wat bij de tent en tegen 20.00 komen collega en haar man langs om wat te drinken. We kletsen gezellig 2 uur weg, maar dan storten we toch allemaal een beetje in dus de hoogste tijd voor het toiletgebouw en daarna slapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten