zaterdag 5 januari 2019

14 September: Van Tucson naar Lordsburg

Het valt me deze vakantie niet mee om in het 'roadtrip-ritme' te komen. Misschien komt het omdat we nu al voor de 4e keer een aantal nachten op 1 bestemming hebben gezeten. Maar vandaag gaan we weer door en is het even gedaan met meerder nachten in hetzelfde hotel.

We rijden vandaag via het Chiricahua NM naar Lordsburg in New Mexico. Tegen 09.30 uur zit alles weer in de auto, inclusief twee heerlijke chocolate chip cookies die we bij de receptie mee krijgen. We besluiten om te rijden via Tombstone, nu zijn we er in de buurt en we hebben er aardig wat positieve verhalen over gelezen. Het is best een eind van de snelweg, een mijl of 40, en het is niet bepaald aan ons besteed. Voor de gunfight moeten we 10$ pp betalen. Nou, dat laten we maar eens aan ons voorbij gaan. Plan b: langs de Graveyard. Misschien doen wij iets verkeerd, maar als we de bordjes volgen moeten we ook hier entree betalen. We zijn er klaar mee, wegwezen hier!

Terug naar de snelweg bellen we even met het thuisfront om te horen hoe het nu gaat want het ging niet zo goed met Jurgen zijn moeder. Gelukkig gaat het een stuk beter.
Gek hoor, rijd je in de middel of nowhere, heb je wel ontvangst met de telefoon. Dat is wel eens anders.
Niet lang nadat we hebben opgehangen, rijden we een controlefuik van border patrol in.
Het is een zeer vluchtige controle, of wij zien er heel betrouwbaar uit, want we hoeven geen paspoorten te laten zien en mogen zo doorrijden.

Het is nog best een eind rijden naar Chiricahua, zeker het stuk vanaf de snelweg schiet niet echt op. Maar het is een mooi gebied en de rit is het zeker waard want het is een superleuk park! Afgesleten en geërodeerd vulkanisch gesteente zijn nu allemaal 'torens', hoodoos en gekke vormen. We gaan eerst naar het VC voor de stempel en token en dan rijden we de scenic loop tot de parkeerplaats van de Echotrail. Volgens de info van de folder is de wandeling 5 kilometer maar ik denk dat ze mijlen bedoelen want de telefoon zegt dat we er ruim 7 hebben gelopen. Maar dat maakt niet uit want het was een hele leuke wandeling. We lopen hem per ongeluk in de goede volgorde zodat we het steile stuk naar beneden gaan en niet naar boven. Verder zien we onderweg bijvoorbeeld een kip op een rots, een stukje Stonehenge, Groot (Guardians of the Galaxy), en 2 konijntjes die achter elkaar aan lopen. (Wat een beetje fantasie al niet kan doen 😆)

Terug bij de auto snel de wandelschoenen verwisselen voor de slippers en afkoelen want uiteraard is het ook vandaag gezellig warm. Dan de auto in.
Op de terugweg bij het VC zien we nog wat verontrustende activiteit: er staan search & rescue teams van de sherrif klaar om de wildernis in te trekken. Tijdens onze wandeling hoorden we al een helikopter overkomen. We denken dat een en ander verband houdt en dat iemand gewond of verdwaald is geraakt. Hopelijk is dit goed afgelopen.

Het is nu nog zo'n 1,5 uur rijden naar Lordsburg. Dat blijkt niet echt een wereldstad en ons hotel is niet echt een wereldhotel. Nu was de overnachting wel heel erg goedkoop maar dan wil ik nog steeds een rookvrije kamer. Uiteindelijk is de 3e kamer fris en netjes, dus dan is dat ook weer geregeld. We vragen bij de receptie of hij tips heeft voor het eten en aan de overkant van de weg zit een restaurant (waarschijnlijk het enige restaurant). En inderdaad zijn de hamburgers prima (en ook goedkoop).

We raken in gesprek met een echtpaar in de booth naast ons. Ze blijken tegenwoordig in Rhode Island te wonen maar komen uit Zuid-Afrika en hadden uit ons gesprek de taal deels herkend. Zij reizen dezelfde kant op als wij en raden ons aan toch zeker de Gila Cliff Dwellings niet over te slaan. Nu hebben we niet zo heel veel met de inheemse cultuur maar deze schijnt heel bijzonder te zijn omdat je er 'los' rond mag lopen. We zullen zien. Het is in ieder geval een leuk gesprek en na het eten lopen we terug naar het hotel. Omdat we nu in New Mexico zijn, zitten we in een andere tijdzone en is het een uur later en dus stiekem al best laat. We gaan dan ook niet al te lang na het eten naar bed.